Al treballar amb nens amb
SD havent-ho fet durant molts anys amb una escola pensava que no em
portaria massa sorpreses i la veritat es que he vist algunes característiques
diferents Per exemple la psicopedagoga ha de tenir preparades forces
activitats ja que a vegades ells es neguen a fer-ne alguna o diuen que no els
agrada. Al mateix temps a cada sessió era necessari canviar molt
sovint, ja que són nens molt petits i l’atenció els dura poca
estona, a mes que es una activitat que es fa després de l’escola i estan força
cansats, cosa que s’agreuja pel fet que alguns venen de fora de
Barcelona. Tot això junt fa que les activitats hagin de ser molt atractives.
Aquest aspecte esta força aconseguit amb l’ordinador, i pel fet de
presentar qualsevol activitat com un joc.
He procurat tenir les activitats
dividides en les diferents habilitats cognitives, i també en els diferents centres d’ interés Així
en el meu disseny s’ha inclòs: Casa, Família, Parts del cos, Roba, etc. …Al
llarg del projecte he vist que un problema important es l'atenció i l'interés per
aixó que vaig haver de modificar el projecte inicial i després de
comentar-ho amb els responsables del taller es va decidir demanar fotografies
als pares. Sempre que ha estat possible les he fet amb material que han
portat ells, pel fet que els resulta molt més proper i motivador. A més
també he utilitzat el material que hi ha a la fundació d’aquesta manera veuen
a l’ordinador el mateix que ells han manipulat.
Tal i com he comentat
anteriorment una de les claus de l’èxit es presentar qualsevol activitat en
forma de joc, això va suposar una modificació important el projecte inicial ja
que tenia com a prioritat el concepte i al cap d'unes sessions vaig veure que
era tant important el què es volia treballar com la manera. En aquest moments
puc assegurar que el joc es la forma d’expressió mes clara en el qual l’infant
va incorporant dels diferents aprenentatges.
L’evolució del joc va des de la
representació d’esquemes simples fins a accions complexes i seqüencials. En les
sessions he observat esquemes d’acció rígids i repetitius (posar, treure,
llençar) i quadres rígids sense relació entre ells, amb poca flexibilitat
per integrar-ne de nous. He observat que sovint no es manté el tema quan
l’adult intervé canviant el material i l’argument i sembla que hi ha una
tendència a les acomodacions imitatives. Per altra banda, també s’observa una dificultat per
diferenciar l’acció del context en el que té lloc. Aquest fet pot impedir
l’abstracció del procediment i l’aplicació a situacions noves, és a dir, la
creació d’esquemes nous per combinació dels que ja es coneixen.
Com l’adults tenim tendència
a avançar-nos a l'acció i a no respectar el temps d’espera o no donar
temps a finalitzar la seqüència això pot ocasionar una retroalimentació
pobra que afecti al desenvolupament de la motivació, l’augment de la passivitat
i el desplaçament de l’interès de l’infant cap a aquells dominis on obté més
èxit (relació interpersonal) i les seves accions es poden encaminar més a
captar l’aprovació de l’adult que en provocar transformacions al medi. Aquesta
realitat ha estat un dels elements que he hagut de aprendre i modificar la meva
manera de ensenyar ja que els nens amb SD, com per altra banda es lògic,
necessiten més temps per arribar a la resolució i proven molt. Em costava passar
tant temps per un exercici o situació, per una vegada finalitzat no saber si
realment havien treballat el concepte o l'havien encertat de carambola.
He combinat joc i ordinador, obtenint el resultat
que estava buscant i es que els nens adquirissin habilitats prèvies a la
lectoescriptura, es a dir que els nens aprenguessin. Tal i com defensa Prensky,
Marc (2006)en el seu llibre “ «Don’t Bother Me Mom—I’m learning!» (‘No em molestes, mamà: estic
aprenent’). En el qual defensa que els videojocs son clau en l’aprenentatge del
segle XXI. En el meu cas he posat en practica el que ens vol transmetre aquest
“la idea clau d’aquest llibre, es que els jocs d’ordinador són
beneficiosos per als xiquets i els jóvens perquè amb ells aprenen conceptes i
destreses essencials per a la seua vida en aquest segle xxi, si bé pot ser certa,
ha d’anar acompanyada de les destreses i actituds apropiades.” Extret de la
ressenya feta per Frederico Borges “Quan jugué estic aprenent” Els videojocs i
jocs d’ordinador, aprenentatge fonamental en el segle XXI, publicat a UOC
papers.
Com ja he dit abans he observat la
importància del joc per adquirir qualsevol destesa o aprenentatge i es que ja
els autors clàssica vàrem veure la importància d’aquests factor. Per exemple
Platón ja va utilitzar el concepte de joc per tal de raonar que els infants podien
aprendre diferents aspectes socials partint del joc, referint-se específicament
a les matemàtiques. El
joc penso que es una de les principals eines educatives en totes les
etapes de la infància, i es imprescindible per assolir correctament el desenvolupament
físic, psíquic i emocional, ja que per mitja del joc poden anar descobrint les
seves qualitats i limitacions, i a mes el fa créixer en les diferents àrees de
desenvolupament , sent una activitat que dona peu a la espontaneïtat i
proporciona a l’infant plaer i satisfacció.
Quan juguen, aprenen o amplien capacitats com
l’atenció, la memòria o la creativitat, i progressivament van desenvolupant la
seva intel·ligència, que es l’objectiu final del taller d’habilitats cognitives. Segons
Bruner, a través del joc l’infant aprèn i experimenta conductes complexes sense
la pressió d’haver d’assolir un objectiu, atès que l’activitat lúdica és
autotèlica.
Els nens no tenen
generalment intenció d’aprendre, sinó que som els educadors els que podem planificar els
espais per què els infants es capacitin. Per tant ,l’actuació de l’adult, i per
tant la meva ha estat com a mediador, per tal afavorir el desenvolupament
.
L’objectiu era facilitar habilitats prèvies a la
lectoescriptura, per el que una de les peces fonamentals era el
desenvolupament del llenguatge. Per al disseny de les activitats he tingut en
compte que a mesura que es va desenvolupant el llenguatge es va adquirint
competència lingüística, i que s’adquireix la capacitat de comprensió abans que
la capacitat d’expressió. Sovint es diu que l’infant amb la SD comprèn molt més
del que produeix i és cert, si tenim en compte les dificultats que presenta a
nivell fonètic-fonològic. Ara bé, cal tenir present que aquesta funció també
presenta un retard, tot i que evoluciona amb l’edat. S’ha de recordar que
l’infant presenta dificultats en les operacions mentals i en els processos
d’abstracció; dificultats en l’organització del pensament, en l’estructuració
de la frase i en l’adquisició del lèxic. Sovint recorren al context
extralingüístic per desxifrar allò que no poden comprendre mitjançant l’anàlisi
lingüística dels enunciats. Amb tot això les activitats plantejades tenen que
ser amb enunciats curts i clars, y he vist que es important adaptar-les a cada
un dels nens sense tenir en compte l'edat biològica, de manera que puguin
entendre fàcilment la consigna.
És
evident que perquè es modifiquin les condicions espontànies i el llenguatge
evolucioni és necessari un element motivador; m’he fixat que es
dóna una tendència a la simplificació i a la reducció de l’esforç i que per
sobre d’uns hàbits verbals adquirits és difícil que esculli altres formes més
ajustades que les que posseeix per resoldre les situacions.
Una altra de les
característiques dels nens amb SD que he observat es que quan ja són una mica
mes grandets, es a dir 5, 6 anys segurament per comparació, sembla que s’adonin
que no fan les coses com els altres i apareixen frases com “no puc” “no ho se”,
que els resolen la situació, però que poden portar a l’infant a una
desvolarització que no es positiva per el que una de les tasques que tenim els
psicopedagogs que treballem amb ells es ajudar-los a millorar l’autoestima fent
que es vegin capaços i provin de fer coses que els semblen una mica difícils.
No cal dir que per això les activitats han de tenir un equilibri entre el
que volem que treballin i la dificultat. El professor A. Canevaro diu que cal
evitar “ que el nen amb handicap tanqui els seus canals de recepció de les informacions
per no trobar-se en una situació humiliant i no patir frustracions.....”
Hi ha alguns aspectes que
crec que es podrien millorar de cada l’any pròxim el mes important
es: la comunicació i implicació de les famílies, ja que jo veig que fan
un esforç per portar els seus fills al taller d’habilitats cognitives, tenint
en compte que una família amb un nen amb una discapacitat ja te moltes visites
al metge, al psicòleg, a l’escola... per tant penso que cal aprofitar aquesta
bona disposició per donar-los-hi pautes de aspectes a treballar i que no quedi
la sessió con una cosa aïllada. Perquè la realitat es que amb una hora a la
setmana poca cosa es pot fer si no hi ha un reforç a casa, per molt ben
preparat que estigui.
Al mateix temps i seguin amb la mateixa
línia penso que hi hauria d’haver una comunicació més fàcil, amb l’escola
perquè tots, tant la família, com l’escola, com la fundació, com qualsevol
altre professional que treballi amb els infants tenim un objectiu comú: ajudar
a evolucionar positivament a cada un dels nens per tal que puguin integrar.se
satisfactòriament al entorn escolar i a la societat.
Per acabar aquest blog, tinc que a agraïr a la
Fundació Catalana Síndrome de Down, el meu tutor de pràctiques i a la monitora
del taller, tota la seva
ajuda, i les facilitats que m’ha donat per fer aquestes pràctiques i donar-me la oportunitat de portar a terme aquest projecte tant interessant, així com també, per
fer-me sentir partícip de l’entitat.
Tinc la sensació que has fet unes pràctiques ben profitoses. Estic impacient per llegir-ne la memòria.
ResponderEliminar